Lørdag 21.10.2017 kl 10:48


Fikk ikke hjelp

Skrevet av: Inger Lise Walle

Cesar ble svært syk, men fikk ikke hjelp av veterinærtjenesten. Cesar døde den natten.


Familien Lødingen fikk en grusom opplevelse da de mistet sin hund, Cesar. En 10 år gammel shetland sheepdog.

Den 18. juli ble Cesar syk på kvelden. Han kastet opp og hadde tidligere på dagen hatt litt diare.

– Han gikk på tabletter for eksem, han har vært en eksemhund og brukte å få dårlig mage av medisinen han fikk. Vi har vært vant til dette gjennom ti år, og tenkte først at tablettene var årsaken, sier Rita M. Pettersen Tolnes til Bladet Vesterålen.


Ville ha hjelp

Utover kvelden ble hunden dårligere.

– Da kom det begge veier, og siden han spydde tok jeg ham med ut på plenen. Vi opplevde at hunden ble dårligere og dårligere og at allmenntilstanden forverret seg i løpet av natta, sier Tolnes til Bladet Vesterålen.

Omtrent klokken tre på natten tok familien kontakt med veterinær på veterinærtjenestens vakttelefon.

– Det stod at utenom åpningstiden kunne man ringe dette nummeret. Vi ringte mange ganger, uten at vi fikk svar. Det kunne til forveksling høres ut som telefonen ble tatt og deretter lagt på, men det kan ha vært en feil med telefonen. Ihvertfall så tok det en halvtime før vi fikk tak i veterinæren, sier hun.

Situasjonen ble forklart, men veterinæren mente hunden bare var dehydrert, og at familien kunne gi hunden vann med sprøyte i munnen.

–  Vi gav klart uttrykk for at vi ville ha hunden til veteriær, mens han ville at vi skulle vente i fem timer, til klinikken åpnet dørene klokka 8, sier Tolnes.


Døde

– Det verste var at Cesar led. Da vi på morgenen klokka syv kjørte avgårde for å komme oss til veterinær og klinikken som åpnet åtte, kom han med sånne smertehyl at det var helt grusomt å høre på. Vi hadde kunnet unngått det, om han hadde fått komme dit tidligere, sier hun.

Både hun og ektemannen var redd Cesar skulle dø i løpet av transporten. På Sortland dyreklinikk ble de tatt imot og det ble tatt flere prøver.

– De visste ikke helt hva det kunne være som feilte Cesar, men han hadde fått organsvikt og de måtte avlive. Et halvt minutt før veterinæren skulle sette sprøyta for innsovning, så døde han av seg selv, han var rett og slett fryktelig dårlig, sier Tolnes til Bladet Vesterålen.


Svært lei seg

Tolnes følte ikke hun ble tatt på alvor.

– Når man tar kontakt med veterinær klokka 3 om natta, så er ikke det for en bagatell. Jeg mener at når der er et sted du kan ringe om noe akutt oppstår, så må du også få hjelp, sier hun.

Det er veterinærtjenesten i Vesterålen som har vakt om natta og utenom dyreklinikkenes åpningstid.

Tolnes syntes det er viktig å få frem historien for andre dyreeiere.

– Når den verste sorgen over å ha mistet Cesar hadde lagt seg, kjente jeg at sinnet kom stigende. Dette er det noen som må stå til ansvar for. Med tanke på at der er andre som har dyr og kanskje trenger hjelp ei natt. Og som kanskje overlever om de får hjelp, sier hun.


Beklagelig

I ettertid har Tolnes sendt en henvendelse til veterinærtjenesten i Vesterålen, for å få vite på hvilket grunnlag de ble avvist da de ringte.

– Jeg fikk svar fra Karl Peder Haugen, der han skriver at dette var uheldig og sterkt beklagelig at dette hadde skjedd. Han skulle finne ut hvem vakthavende var denne natta, og jeg ble lovet ei tilbakemelding, sier Rita M. Pettersen Tolnes til Bladet Vesterålen.

Det er nå over ei uke siden, og intet mer har skjedd.

– For to dager siden etterlyste jeg svar, men fikk ingen respons. Når man reklamerer med en døgntelefon, trodde jeg det var for å hjelpe de som blir akutt syk utenom dyreklinikkens åpningstid, sier Tolnes.

Hun retter kritikk mot måten vakthavende veterinær håndterte situasjonen.

– Om det er slik at denne personen sitter og avviser folk med syke dyr, synes jeg vedkommede er i feil yrke, sier hun og tilføyer:

– Vi så hvor utrolig dårlig hunden var. Og når vi ringer midt på natta, så er det alvorlig. En døgnåpen tjeneste bør være nettopp det, og jeg er egentlig fryktelig sint for at det ble som det ble. De hylene Cesar kom med av smerte, var helt forferdelig for oss å høre på, sier Tolnes.

Karl Peder Haugen er landbrukssjef i Sortland, og bekrefter at han har mottatt henvendelsen fra Rita M. Pettersen Tolnes.

– Dette er litt på siden av mitt fagfelt. Det jeg kan si om denne saken er at veterinæren som hadde vakt hadde en litt annen versjon av det som skjedde, blant annet at det ikke var så lang tid som gikk, sier Haugen.

– I eposten jeg har fått fra Tolnes står det at det var fem timer til de åpnet på dyreklinikken, ifølge veterinæren kom telefonen halv fem på morgenen. Det er en times kjøring fra dyreklinikken til Lødingen. Så det var snakk om kanskje to timer, hvis veterinæren skulle rykket ut i forhold til om det ble kjørt til klinikken, sier han til Bladet Vesterålen.

Haugen understreker at det uansett er trasig når slikt skjer.


Vanskelig å vurdere alvorlighetsgrad

Veterinær Peter Marskar gir en generell uttalelse på vegne av stordyrveterinærene.

– Det medfører riktighet at stordyrveterinærene i Vesterålen hadde ansvaret for vakta da eier ringte. Vi er alltid to på vakt i Vesterålen, og vi er totalt sju veterinærer som deltar i vaktordninga. Vi er to som er på vakt ettermiddagene, mellom klokka 16 og 08 på morgenen, og i helgene.

Under lamminga er kapasiteten økt og det er tre personer på vakt for å kunne yte tilstrekkelig hjelp til både produksjonsdyr og kjæledyr.

– Det som er viktig for oss å få fram, er at det i en vaktsituasjon iblant kan være vanskelig å vurdere det eier beskriver, opp mot alvorlighetsgrad. Ut fra beskrevne symptomer på daværende tidspunkt ble det vurdert dithen med eiers samtykke at hunden kunne vente med utredning og behandling inntil klokka 08 på Sortland Dyreklinikk, hvor den dessverre døde noen timer etter ankomst, sier han til Bladet Vesterålen.




Hunden login

Temalinker