Fredag 28.07.2017 kl 00:42

Forum

Tilbake til forumoversikt
( 6 svar ) Velg side 1

-simba- Sørumsand
Skrevet 23.07.2009 - 15:25

Hvor mye mat?

Hvor mye mat skal man egentlig gi?

Jeg har en hund som veier 13 kg, men som er litt undervektig - han skulle helst vært oppe på ca 16 - 17 kg.

Jeg forer på V/H to ganger om dagen i tillegg til at han har fri tilgang på IAMS - tørrfor.

Tørrforet spiser han minimalt av - her snakker vi ca 2 kg i mnd, så dette er egentlig nesten ute av regnestykket....

Nå gir jeg han ca 350 gr V/H om dagen, men hvis vi har vært veldig aktive eller hvis han vil ha mer mat så får han en hel pølse totalt (500gr)

Vi er ganske aktive, han er med i stallen 4-5ganger i uka, vi er ute å går minst en lang tur om dagen, og vi trener endel både agility og lydighet....

Hvor mye mat bør han få, hvordan får jeg han evt til å spise mer, så han får lagt på seg litt?

Signatur

Hilsen Marianne

Varsle

Skrevet 22.07.2009 - 10:23

Hvor mye mat?

Hei=) Nå vil jeg nok få mye kjeft her, men V/H er ikke noe for man burde fore på og grunnen til at han ikke vil spise tørr foret er pga V/H.

Jeg synes du burde slutte på V/H en stund og gå kun på tørfor. Euk. Jogging og activity er veldig bra til aktive hunder:)

Varsle

Spike Nesflaten
Skrevet 22.07.2009 - 11:56

SV Hvor mye mat?

Du kan jo blande litt tørrfor inn i VH - foret. Når Spike et lite så blandar eg tørrforet med ulike typer våtfor - og då et han meir.

Signatur
Varsle

sivva i Hutiheiti
Skrevet 22.07.2009 - 11:59

SV Hvor mye mat?

og hvorfor skal man ikke fore på V&H? Det er jo et fullfor, og alle jeg kjenner som bruker det foret er fornøyd, de har flotte pelser og lite avføring og de fungerer flott.

Det er bare 1 grunn til at jeg ikke forer på det, og det er mangel på fryserkapasitet.

TS: Nei vet ikke hva du skal gjøre, hvor mye hunden skal ha osv.. for det er helt individuelt, det er noe du bør finne ut selv. Dersom hunden er frisk og rask ellers så ville jeg latt han spise seg mett, da ser du fort om han legger på seg og du vil da kunne regulere mengden..

Signatur

Husk at alt du skriver på nett kan brukes i mot deg! 

Varsle

OscardelaRenta ski
Skrevet 22.07.2009 - 13:13

SV SV Hvor mye mat?

hei,

vi forer med kjøttet til vom og hundemat blandet med bittelittegrann tørrfor (5 kg kjøtt og 1 liter tørrfor) og masse vann! (på 13 hunder).

kjøttet til vom og hundemat er fullmineralisert og vitaminisert så dette kan du bare fortsette å fore med og er bikkja di tynn, så gi han mer til du har fått han opp i matchvekt.

Å ha tørre forkuler stående fremme synes ikke jeg noe om, fordi det skal så utrolig mye vann til for å dekke opp når kulene begynner å svelle i magen. Vi legger både kjøtt og kuler i vann over natten og i tillegg fyller opp skålen med ekstra vann for å være sikker på at bikkjene får i seg nok.

Lille oscar (snart 9 uker) som bor inne får samme blandingen men i valpefor seffers. Det bader i vann. Jeg ser at han rensker skålen for kjøtt og tørrforet ligge igjen.

Signatur
Varsle

Desperado Gaupne
Skrevet 22.07.2009 - 14:43

Et umulig spørsmål å svare på

Du må gi den så mye mat og så næringsrik mat at den holder seg på den vekta som du synes er passe. Noen skal ha MYE mat, som den ene tispa mi som snart er to år. Hun spiser dobbelt så mye som de andre tispene mine, selv om hun er like stor.  J

Signatur
Varsle

-simba- Sørumsand
Skrevet 23.07.2009 - 15:25

SV Et umulig spørsmål å svare på

heisann.

takk for alle gode svar.

Vi har brukt V/H nå siden februar, med en liten pause hvor vi forsøkte å fore på ren Vom for å få opp vekten, og vi er strålende fornøyd med det.

Simba spiser seg mett hvar gang, noen ganger rensker han skåla, men ofte så ligger det igjen litt mat når han er ferdig.

Ang å blande tørrforet inn i V/H, så er dette forsøkt, men da spiser han enda mindre.....

Men han er vel såpass fornuftig selv at han får i seg det han trenger vel....

Nå har vi fått en liten flaske med lakseolje som vi skal prøve, så kan det jo hende at det hjelper.....

Signatur

Hilsen Marianne

Varsle

Hunden login

Banner plass - Gruppe 6

H:500px B:180px