Alt lå til rett for en strålende tur i dag. Solen skinte fra en skyfri himmel og gradestokken viste kun fem blå. Vi hadde planlagt tur med Eline til søndag, men når jeg så hvor fint vær det var når jeg stod opp sendte jeg henne straks en melding å spurte om vi skulle dra ut på tur.

Vi hadde pakket med oss ved og pølser og gledet oss til å grille i skogen, det er jo så koselig!

Vi kjørte opp til spiralen og brukte det som ett utgangspunkt. Det er litt vanskelig å vite hvor man skal gå for å unngå skisporene, men vi fant  en sti i skogen hvor det hadde gått noen før oss. Det er ekstremt mye snø her nå, og stedvis vasser man til snø til langt oppover lårene om man klarer å tråkke utenfor stien.

Det var slitsomt å vandre i så mye snø, men det var et veldig vakkert landskap, og det er så nydelig når solen skinner mellom trærne. Etter over en time begynte vi å bli slitne og ville finne ett sted å fyre bålet, men det var ikke så lett med så mye snø. Vi kom ut på prepparerte løyper og prøvde å gå forsiktig (utenom sporene selvfølgelig), for det var ikke fristene å vasse i snø i over en time tilbake. Er det forresten lov til å gå i skiløypene om man ikke tråkker i skisporene? Vi møtte mange turgåere, men ble fremdeles ganske usikre.

Takket være godt skilta løyper fant vi ut hvilke retning vi skulle gå for å komme mot bilen igjen, og i denne retningen fant vi også en veldig fin opptråkka bålplass. Her grilla vi og kosa oss før vi traska tilbake til bilen. Vi rakk akkurat solnedgangen på spiraltoppen når vi kom ut av skogen, det var perfekt, og hele turen var nydelig.

Noddy var også utrolig flink, og jeg turte å ha han løs når vi gikk på stien. Han hørte på meg hver gang jeg ropte på han så jeg følte meg trygg, det var veldig deilig.  I løypene hadde jeg han selvfølgelig i bånd, og han var kjempeflink når det passerte skiløpere, både med og uten hunder.

Jeg hadde med meg kameraet og tok en del bilder. Litt kreativ i redigeringen i dag, men syntes det er litt morsomt iblant. Reservekameraet mitt er ikke så flink til å fange opp farger slik jeg vil det skal gjøre, så da gjør jeg det spennende på en annen måte.

Håper dere liker bildene og får litt av den samme turfølelsen vi hadde.

Her står vi faktisk på en krakk, snøen var høyere en krakken og vi måtte klatre opp, haha

Noddy i full fart der fremme

Så gikk sola akkurat ned bak åsen når vi kom ut av skogen

susanne

14.januar

ååh dette så utrolig koselig ut! Så mange fine, herlige bilder :) Jeg elsker å være ute på langtur selv.

Linda Haugen

07.januar

Så utrolig koselig! Har enda ikke fått vært på slik tur med å fyre opp bål. Blitt spurt, men jeg er så dårlig på å finne egnede steder, hehe. Til spørsmålet ditt. Det kommer an på. Allemannsretten sier jo at man kan ferdes til fots i utmark, men man skal opptre varsomt og ta hensyn. Egentlig er det ikke lov å gå i skiløyper, men i Oslo kommune er det visst lov, men ikke i friluftsområdet i Kristiansand f.eks. Jeg tenker som så, at man kan gå i skiløypene, bare ikke i selve skisporet. Tror ingen sier noe på det, men når man går så må man opptre varsomt og vise hensyn til skiløpere osv. Selvfølgelig, skulle alle gått i løypene hadde de blitt ødelagt, og det er verre. Jeg tenker at man må tenke sunn fornuft. Som regel ingen problem her oppe fordi det ofte ikke er mye folk i løypene heller, kryr liksom ikke av folk. :)